Gener og komplikationer efter pandeløft!
Efter alle operationer vil der komme ubehag i det opererede område i få dage!

Ømhed
Efter et pandeløft skal man forvente at der er ømhed i panden det første halve døgn efter operationen, ømheden kan klares med Panodil.
Der vil også opstå hævelse af panden som synker ned omkring øjnene efter et til to døgn. Hævelsen vil normalt være forsvundet efter en uge og kræver ingen behandling, Det forebygger hævelse at ligge på ryggen, så hævelsen flytter sig om i nakken i stedet for frem omkring øjnene.

Følelsesløshed
De første 1-3 mdr. vil der være nogen følelsesløshed af panden og oven på hovedet.  Det er ikke udtryk for at nogle nerver er blevet skåret over, men en følge af at huden i panden er blevet strukket, og derfor "svigter" nervefunktionen, og man har en underlig sovende fornemmelse oven på hovedet.

I meget sjældne tilfælde kan der opstå infektion efter operationen, og det vil vise sig ved ømhed og rødme oppe i håret ved en af arrene. Betændelse behandles med antibiotika.

Under eller efter et pandeløft kan der opstå en blødning, men det er meget sjældent. En blødning skal tømmes ud, og man vil blive mere blå om øjnene end forventet.

Permanent føleforstyrrelse
Hvis en nerve i huden bliver beskadiget under operationen, kan der opstå en permanent føleforstyrrelse, hvor man ikke føler så meget / eller føler "forkert", når man rører panden eller hårbunden. Heldigvis er det en meget sjælden komplikation, men hvis det sker, er der ikke noget at gøre ved det.  Ofte vil man opleve at føleforstyrrelsen mindskes med årerne, da andre nerver fra siden af hovedet "tager over".